‘Ouderen weten niet meer waar ze nog recht op hebben’


Te veel ouderen hebben te weinig te doen in het verpleeghuis. Ze zitten binnen en kunnen niet naar buiten. Sommigen hebben geen eigen kamer met eigen spullen om zich even in terug te trekken. Dat zou ‘onmenselijk en vernederend’ kunnen worden, zegt het College voor de Rechten van de Mens. Gebrek aan personeel mag het naar buiten gaan van cliënten niet belemmeren”, aldus het college. De organisatie, de opvolger van de Commissie Gelijke Behandeling, heeft gekeken bij zes verpleeghuizen en presenteerde de uitkomsten woensdag. Het gaat over het algemeen ‘niet slecht’ en er zijn geen vernederingen gevonden, maar wel ‘knelpunten’, aldus het rapport.
Personeel is woensdag en donderdag grotendeels geïnformeerd. Vérian wil vooruitlopend op een persverklaring geen tekst en uitleg geven. Cliënten krijgen een brief over de situatie van zowel Vérian als de gemeenten. Elke ontslagen medewerker heeft gemiddeld de zorg over vijf cliënten.
Klik op deze link voor meer informatie over de bijeenkomst op 3 februari a.s.